De uitbraak van het coronavirus en daarmee het dreigende tekort aan beademingsapparatuur
vormde de aanleiding voor studenten van de TU Delft om een medisch beademingsapparaat te ontwikkelen.
In samenwerking met Apparatenfabriek ARA werd het apparaat verder ontwikkeld en geproduceerd.
Met behulp van het beademingsapparaat wordt de ademhaling van de patiënt overgenomen of ondersteund
waarbij zuurstof wordt toegevoegd. Momenteel zijn vijf apparaten gereed voor gebruik.
Het ontwerp en de opgedane kennis worden ter beschikking gesteld aan landen waar de nood
voor beademingsapparatuur hoog is, zoals Afrika, Azië en Midden-Amerika.
Eerste apparaat voor Panama
Jarik de Graaff, algemeen directeur van ARA, overhandigde het eerste beademingsapparaat
aan mevrouw Elizabeth Ward, de ambassadeur van Panama. “Dit is een vreugdevol moment”,
aldus de ambassadeur. “Een nieuwe ontwikkeling vraagt een grote tijdsinvestering. Zeker
in dit geval, als het gaat om een bestaand technisch hoogstaand apparaat te vereenvoudigen.
Dat lijkt simpel, maar is het zeker niet. Daarvoor heb je creatieve en slimme mensen nodig
die out of the box kunnen denken. De samenwerking van de studenten met de mensen van ARA
heeft tot een prachtig product geleid. Een apparaat waar een mensenleven mee gered kan
worden. Het is een overweldigend cadeau.
Mijn dank is groot aan allen die het mogelijk hebben gemaakt om deze apparatuur te realiseren.”
De eerste vijf apparaten zijn tot stand gekomen dankzij een team van sponsoren waaronder een
anonieme gift, een bijdrage van de Rotaryclub Aalten-Wisch, een rijkssubsidie van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de gezamenlijke investering van ARA
en de TU Delft.
Mechanische aandrijving
Een museumstuk uit museum Boerhaave in Leiden stond model voor het nieuwe beademingsapparaat.
Dr.ir. Gerwin Smit van de TU Delft, kreeg toestemming om het apparaat uit de jaren zestig
mee naar de universiteit te nemen en het apparaat te ontleden. De studenten ontwikkelden op
basis van hun bevindingen geen ingewikkeld technisch hoogstandje, maar een eenvoudig
mechanisch robuust model. “De uitdaging was om de balans te vinden tussen functionaliteit
en laagdrempelige technologie. Het apparaat is door zijn relatief eenvoudige constructie
en mechanische aandrijving gemakkelijk te gebruiken”, vertellen TU-student Marnix van
Beem en Thom Hubers, hard- en software engineer bij ARA. “De apparaten die naar het
buitenland worden verzonden, gaan vergezeld van een assemblagehandleiding, een
gebruiksaanwijzing en een Excellijst met onderdelen die gemakkelijk verkrijgbaar
zijn voorzien van tekeningen zodat de lokale gebruiker de onderdelen wanneer nodig
zelf kan vervangen.”